پارکینگ‌ پازلی اقفی تمام اتوماتیک یکی از ایمن‌ترین و پربازده‌ترین (از نظر فضای اشغال شده برای پارکینگ) مدل‌های پارکینگ‌ مکانیزه است که تا کنون در دنیا طراحی و استفاده شده است. و به دلیل همین ایمنی و بازدهی مکانی بسیار عالی همیشه یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع کسری پارکینگ برای واحد مسکونی، اداری و تجاری می باشد.

 

سه دلیل اساسی برای انتخاب پارکینگ پازلی افقی تمام اتوماتیک برای رفع کسری پارکینگ

۱– سازگاری با تمامی شیوه‌های معماری و اجرای دیوار و ستون در ساختمان

پارکینگ پازلی افقی تمام اتوماتیک در هر مدل ساختمان فلزی و یا بتنی با هرگونه شیوه اجرایی، مانند ستون و یا با طراحی دیوار برشی قابل اجراست. و این یکی از دلایلی است که این مدل پارکینگ طبقاتی هوشمند را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع کسری پارکینگ در ساختمان‌های مسکونی و اداری تبدیل می‌کند.

پارکینگ‌ تمام اتوماتیک پازلی افقی

پارکینگ پازلی افقی تمام اتوماتیک

 

۲- ایمنی بالا و مطابقت با استاندارد آتش نشانی برای پارکینگ

۲-۱٫ همانطور که در تصویر نیز مشخص است با توجه به مکانیزم و شیوه جابجایی و تبادل پالت‌های خودرو بر روی همدیگر امکان هیچگونه سقوط و یا برخورد بین خودروها در حین حرکت با یکدیگر وجود ندارد، و همین مکانیزم ایمنی بالایی برای این مدل پارکینگ به ارمغان آورده است.

امکان اجرای سیستم اطفاء حریق اتوماتیک در پارکینگ پازلی افقی تمام اتوماتیک

۲-۲٫ به دلیل اینکه تمام مکانیزم‌های حرکت خودرو از زیر پالت و توسط کریرها انجام می‌شود. به همین دلیل امکان اجرای سیستم لوله‌کشی آتشنشانی مطابق استاندارد NFPA13 از نوع سیستم اطفاء اتوماتیک آبی (SPRINKLER) برای پارکینگ بر روی سقف و بالای هر خودرو امکان پذیر است.

امکان اجرای سیستم اطفاء حریق اتوماتیک در پارکینگ تمام اتوماتیک پازلی افقی

 

۳٫ بازدهی مکانی بالا پارکینگ پازلی افقی تمام اتوماتیک

همانطور که در تصویر مشخص است و با توجه به مکانیزم‌های انتقال خودرو در این مدل پارکینگ مشاهده می‌کنید که در این روش تقریبا تمام فضایی که برای پارکینگ در نظر گرفته شده است، برای پارک خودور استفاده شده است. در صورتی که در پارکینگ‌های معمولی در ساختمان‌هایی که ستون وجود دارد اگر راهروهای بین خودروها و رمپ‌های ورود و خروج را در نظر بگیریم در بهترین حالت ۶۰ درصد فضای در نظر گرفته شده پارکینگ، به پارک خودروها اختصاص داده می‌شود. در حالی که در مقایسه ظرفیت پارکینگ‌های مکانیزه تمام اتوماتیک پازلی افقی نسبت به پارکینگ معمولی گاها تا ۲۰۰ درصد امکان افزایش ظرفیت پارکینگ در یک زمین یکسان بین این دو مدل وجود دارد.

بازدهی مکانی بالا پارکینگ طبقاتی

شیوه عملکرد و نحوه کارکرد پارکینگ پازلی افقی تمام اتوماتیک

در ابتدا برای درک بهتر موضوع لازم است تا اصطلاحات نام این پارکینگ را بیشتر توضیح دهم. در عبارتی که برای نام پارکینگ‌ مکانیزه فوق در نظر گرفته شده است ((پارکینگ تمام اتوماتیک )) به این دلیل به این تیپ پارکینگ‌ها نسبت داده شده است، چون فرد در روند پارک خودرو تاثیر گذار نیست و فقط خودرو را در محل ورود خودرو تحویل داده و تمامی انتقال‌ها به واسطه سیستم کنترل هوشمند پارکینگ و به صورت اتوماتیک انجام می گردد. ((پازلی افقی)) به این دلیل به این پارکینگ‌ها اطلاق می گردد که مانند خانه‌های یک پازل جاهای خالی ایجاد و مجدد پر می‌گردد. که چون این خالی و پر شدن جاهای خالی و خودروها در یک سطح افقی اتفاق می‌افتد به همین دلیل به این تیپ پارکینگ‌ها، پارکینگ پازلی افقی می‌گویند.

 

ساختار مکانیزم حرکتی پارکینگ پازلی افقی تمام اتوماتیک

ساختار مکانیزم حرکتی این پارکینگ‌ها از دو بخش پالت و کریر (CARRIER) یا حمل کننده تشکل شده است. و سیستم کنترل پایدار یک نقش اساسی در این پارکینگ ایفا می‌کند. از نظر مکانیکی هر کریر امکان ایجاد دو محور حرکتی، طولی (جلو یا عقب) و محور حرکتی عرضی (چپ و راست) را دارد. در تمام محل‌های پارکینگ کریرها بر روی زمین نصب شده‌اند.

که هر کدام به صورت مجزا و گروهی قابلیت دریافت و اجرای فرمان‌هایی را دارند. هر کریر خود به تنهایی یک باکس فرمان مجزا دارد که این باکس، فرمان‌های مربوط با ID خود را از شبکه دریافت و اجرا می کند.

ساختار مکانیزم حرکتی پارکینگ تمام اتوماتیک پازلی افقی

اما بخش دیگر مکانیزم پارکینگ تمام اتوماتیک پازلی افقی پالت‌ها هستند که در تمام سیستم متحرک هستند و باید دارای استحکام کافی از بُد مکانیکی باشند، چون وزن اصلی خودروبر روی این پالت‌ها می‌باشد.

در تصاویر زیر یک پارکینگ تمام اتوماتیک پازلی افقی با دید از بالا ترسیم شده است. اگر از چپ به راست تصویر را دنبال کنید نحوه خروج یک خودروی در خواست شده توسط سیستم کنترل را در این مدل پارکینگ مشاهده خواهید کرد.

سیستم کنترل را در این مدل پارکینگ

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید اگر بخواهیم خودرو شماره ۱۱ (با رنگ قرمز مشخص شده) را از پارکینگ خارج کنیم مراحل زیر باید اجرا شود.

  1. خودرو ۱۱ باید از محل پارکینگ خارج شود.
  2. خودروی شماره ۱۲ به راست حرکت کند.
  3. خودرو شماره ۱۲ به بالا حرکت کند.
  4. خودروی شماره ۱۱ به اندازه ۲ کریر به راست حرکت کند.
  5. خودروی شماره ۱۱ به اندازه ۴ کریر به پایین حرکت کند.
  6. خودروی شماره ۱۱ نیم کریر به راست حرکت کرده و موازی صفحه گردان متوقف می‌شود.
  7. خودروی شماره ۱۱ یک کریر به پایین حرکت می کند.
  8. خودرو شماره ۱۱ توسط صفحه گردان ۱۸۰ درجه گردش می‌کند، و آماده تحویل برای خروج از پارکینگ می‌باشد، و در اتاق ایزوله قابل تحویل است.

خودروی شماره 11 نیم کریر به راست حرکت کرده و موازی صفحه گردان متوقف می‌شود.

در مراحل بالا مشاهده کردید که یک خودرو باید چه روندی را طی کند تا بتواند از پارکینگ خارج شود. و تمامی این مراحل توسط سیستم کنترل هوشمند و با برنامه نویسی PLC دقیق یک‌به‌یک اجرا می‌گردد. و هر حرکت کریر تا ۵ ثانیه زمان نیاز دارد. در تصویر زیر نحوه خروج دورترین خودرو نسبت به ورودی را مشخص کرده ایم.

تصویر زیر نحوه خروج دورترین خودرو نسبت به ورودی را مشخص کرده ایم.

استانداردهای پارکینگ تمام اتوماتیک پازلی افقی

شرکت ماشین سازی مبتکران تمامی آیتم‌های استاندارد ملی ایران با شماره ۲۰۵۳۳ و با نام پارکینگ‌های مکانیزه (خودرو) الزامات و توصیه‌ها را به عنوان حداقل شرایط کارکرد ایمن سیستم‌های فوق رعایت می نمایید و مطابق با قوانین جمهوری اسلامی اخذ گواهی استاندارد پارکینگ فوق را از سازمان ملی استاندارد ایران را برحسب هر پروژه متعهد می گردد. علاوه بر موارد فوق، ارائه پیشنهاد فنی و جامع در خصوص تجهیزات مناسب برای پارکینگ‌های مکانیزه تمام اتوماتیک (رباتیک) مطابق با استاندارد NFPA 88A STANDARD FOR PARKING STRUCTURE را در قالب یک پیشنهاد جداگانه جهت اجرا به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

 

برخی مشخصات سیستم کنترل

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ تمام اتوماتیک پازلی افقی از یک سیستم کنترل مرکزی در درب ورودی با کارت خوان اختصاصی و همچنین صفحه لمسی صنعتی با زبان فارسی در هر طبقه تشکیل می شود. عملکردها و منوهای متفاوتی در این صفحه نمایشگر تعبیه شده است که با پسوردهای متفاوت دارای دسترسی‌های متفاوتی می‌باشد. و سطح بندی در دسترسی مطابق استاندارد برای استفاده کننده، بهره بردار و واحد تعمیرات با پسوردها متفاوت ایجاد گردیده است. علاوه بر سیستم کنترل فوق هر کریر به صورت مجزا یک باکس کنترل دارد که همه باکس‌های مذکور از طریق یک شبکه صنعتی به باکس اصلی مرتبط هستند.

برخی مشخصات سیستم کنترل

لازم به ذکر است چون سیستم کنترل در این مکانیزم نقشی حیاتی دارد تمام سیستم کنترل دارای (REDUNDANT) یا تکرار شونده است. یعنی از بخش‌های اصلی کنترل و سنسورهای که خطای آنها می‌تواند عملکرد مکانیزم را مختل کند همه به صورت دو زوج با عملکرد یکسان استفاده شده است تا اگر سیستم A از کار افتاد یا به هر دلیلی دارای خطا شد سیستم B به صورت اتوماتیک وارد مدار شود و کنترل سیستم را به عهده گیرد. ضمن اینکه تمام سیگنال‌های خطا هم در صفحه کنترل اصلی دستگاه نمایش داده می شود و یک پروتکل عیب‌یابی نیز در آن تعبیه شده است که مراحلی که باید برای برطرف شدن خطا طی شود را توضیح می دهد. و هم به مرکز آمار شرکت سازنده (ماشین سازی مبتکران با برند پارک سی) ارسال می شود تا پشتیبانی فنی از طریق اینترنت عیب‌های نرم افزاری را بر طرف نمایید.

 

گزارش وضعیت پارکینگ پازلی افقی تمام اتوماتیک در خارج از کشور

یکی از فعال‌ترین شرکت‌های سازنده پارکینگ تمام اتوماتیک پازلی در دنیا شرکت ۵BY2 در هلند می باشد. که این شرکت از سال ۱۹۹۲ تا کنون توانسته با بیش از ۵۹ پروژه فعال در اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی و بدون هیچگونه حادثه کارایی سیستم‌های فوق را اثبات نماید. در سال ۲۰۱۶ شرکت LODIGE آلمان که در زمینه لوجستیک مکانیزه فرودگاهی از شرکت‌های فعال دنیا است، مالکیت شرکت ۵BY2 را خریداری کرد تا بتواند با پشتوانه و مکانیزم بسیار کاربردی پارکینگ‌های تمام اتوماتیک پازلی وارد عرصه پارکینگ سازی شود.

گزارش وضعیت پارکینگ‌ تمام اتوماتیک پازلی افقی در خارج از کشور

سابقه بسیار طولانی کارکرد بدون حادثه، تعداد پروژه‌های زیاد اجرا شده در وسعت سه قاره و ورود شرکت‌های با اعتبار بالا و خرید مالکیت شرکت سازنده این مدل به علاوه کسب گواهی BREEAM(British Research Establishment Environmental Assessment Method) و LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) همه‌و‌همه گواه کاربردی و ایمن بودن سیستم و مکانیزم پارکینگ‌های تمام اتوماتیک پازلی افقی می‌باشد.

 

دانلود کاتالوگ به زبان انگلیسی پارکینگ تمام اتوماتیک پازلی افقی
دانلود کاتالوگ شماره ۱
دانلود کاتالوگ شماره ۲